شرکت آلومینیای جاجرم در بخش مسولیت اجتماعی شهرستان قدم بردارد

رئیس شورای اسلامی شهر جاجرم گفت: در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی شرکت آلومینای جاجرم کارهای ماندگار و شاخصی را در این شهرستان انجام نداده است.
ابراهیم اخوان، رئیس شورای اسلامی شهر جاجرم در گفت‌وگو‌ با خبرنگار فارس در این شهرستان با اشاره به مهم‌ترین مطالبات مردم این شهرستان اظهارکرد: یکی از مهم‌ترین مطالبات مردم توجه به برق‌رسانی به مجتمع تفریحی تنگه گزی است که تاکنون صورت نگرفته و راه دسترسی به این فضای تفریحی نیز نیازمند آسفالت است، همچنین از دیگر نیازهای این منطقه نبود شبکه تلفن همراه است.

وی گفت: با توجه به اینکه شهر جاجرم یک شهر کویری است و تنها فضا برای گذران اوقات فراغت مردم مجتمع تفریحی تنگه گزی محسوب می‌شود نیازمند تخصیص اعتبار در ردیف پروژه‌های میراث فرهنگی است و با توجه به اینکه سرمایه‌گذار بخش خصوصی برای توسعه این منطقه اعلام آمادگی داشته باید زیرساخت‌هایی نظیر برق و راه دسترسی مناسب فراهم شود.

رئیس شورای اسلامی شهر جاجرم با اشاره به آثار تاریخی برجسته شهر نیز افزود: باغ و بنای کوشک هم یک اثر تاریخی و بنایی فاخر است که نیاز به مرمت دارد که مستلزم تخصیص اعتبار چشمگیر است زیرا تاکنون با اعتبارات خرد اقدام قابل قبولی صورت نگرفته است، همچنین بنا و بقعه خواجه علی بن مهزیار هم به دلیل رطوبت دچار آسیب شده که نیاز مبرم به مرمت و رفع آسیب دارد.

وی تصریح کرد: از ادارات میراث فرهنگی و گردشگری و اوقاف و امور خیریه استان برای بقعه خواجه علی بن مهزیار انتظار داریم که ضریحی در شأن و جایگاه این شخصیت برجسته تهیه گردد و در این خصوص اهتمام ویژه داشته و هیئت امنا را حمایت کنند که با معرفی بهتر، در ادامه راه بتوانیم از این ظرفیت به‌عنوان قطب گردشگری مذهبی در منطقه بهره‌مند شویم.

اخوان با بیان این مطلب که اداره میراث فرهنگی و گردشگری در ۲ سال گذشته تقریبا هیچ پروژه فعال و مرمتی در سطح شهر نداشته است افزود: جاجرم این کهن شهر استان نیازمند توجه ویژه مدیران میراث فرهنگی و گردشگری استان در حوزه‌های مرمت آثار تاریخی و رونق گردشگری در شهرستان است.

وی درحوزه درمانی نیز افزود: بیمارستان جاجرم با پوشش جمعیتی از ۴ شهرستان و جمعیتی بالغ بر ۱۰۰ هزار نفر پاسخگوی نیازهای درمانی شهروندان شهرستان نیست و نیاز است شرکت آلومینا برای خدمات بهتر و با کیفیت‌تر به پرسنل خود مرکز خدمات درمانی راه‌اندازی نماید تا کمکی باشد به تنها بیمارستان منطقه که طبق توافقات صورت گرفته در سنوات گذشته بنا شد کلینیک درمانی با مشارکت شرکت آلومینا و تامین اجتماعی کلنگ زنی و اجرا شود اما تاکنون اتفاق‌ خاصی صورت نگرفته است.

اخوان گفت: در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی شرکت آلومینا کارهای ماندگار و شاخصی در سالهای گذشته در شهر انجام نداده است که می‌بایست این شرکت رویکرد انجام کارهای ماندگار نظیر احداث مدرسه، مرکز درمانی، مجتمع فرهنگی هنری و.... را در پیش گیرد.

وی با بیان اینکه عدم پرداخت حقوق قانونی معادن نسبت به شهری که معدن در آن قرار دارد دیگر مطالبه مردمی است ادامه داد: بالغ بر ۳۰ سال است از معادن شهر برداشت می‌شود اما تاکنون به این مسأله پرداخته نشده است، بنابراین شرکت آلومینا نسبت به شهر و شهرستان جاجرم باید حقوق قانونی را پرداخت کند تا ضررهایی که به محیط زیست و منابع طبیعی این شهر وارد شده است جبران شود.

ابراهیم اخوان تشریح کرد: انتظار داریم در بخش جذب نیروهای نخبه و متخصص از نیروهای بومی و توانمند شهر در سطح مدیران ارشد استفاده شود و یک نفر نیروی دلسوز بومی عضو هیات مدیره آلومینا گردد تا بتوان از این طریق خدمات شایسته‌ای به شهر ارایه نمود.

وی گفت: در بخش جذب نیرو تلاش شود نیروهای بومی سهم بیشتری در آزمون‌ها داشته باشند و استان‌های دیگر حق شرکت در آزمون را نداشته و باید از لیست خارج شوند.

اخوان افزود: بلوار محور جاجرم به آلومینا نیز نیازمند همت مضاعف و اجرایی شدن این طرح است که هر ساله شاهد حوادث غمباری بوده‌ایم.

وی اضافه کرد: آلومینا به نسبت آلودگی‌هایی که برای آب و خاک ما دارد باید پاسخگو باشد و در پی جبران خسارات وارده قرار گیرد.

رئیس شورای اسلامی شهر جاجرم با اشاره به محور میامی_جاجرم گفت: جاده میامی به جاجرم نیازمند تسریع در کار است و امیدواریم عملیات اجرایی این جاده سرعت بیشتری بگیرد.

اخوان در ادامه به مسئله ایستگاه راه آهن جاجرم پرداخت و ابراز داشت: ایستگاه راه آهن جاجرم به‌عنوان تنها نقطه اتصال ریلی خراسان‌شمالی نیازمند رفع برخی مشکلات از جمله افزایش سهمیه بلیط قطار، بازسازی ایستگاه راه آهن، تامین روشنایی مناسب و...
است و اصلی ترین مطالبه مردم در این خصوص راه اندازی قطار محلی است، با توجه به اینکه از ظرفیت موجود و مسیر ریل گذاری شده از ایستگاه راه آهن جاجرم تا شرکت آلومینا میتوان برای قطار محلی از شهر جاجرم به مقصد تهران استفاده کرد.